Medlemsundersøkelsen ble sendt ut til i PKHs medlemmer (aktive og pensjonister) fra Opinion AS. Undersøkelsen var i felt i uke 39 – 42. Medlemsuttrekket besto av totalt 25761 medlemmer. Totalt har det blitt gjennomført 1927 intervjuer som gir en svarprosent på 7,59 %.
Spørsmålene medlemmene har svart på er delt inn i følgende kategorier:
- Kontakt med pensjonskassen
- Informasjon fra pensjonskassen
- Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon
- Viktighet vs.- dyktighet
- Inntrykk av pensjonskassen
Kontakt med pensjonskassen
Medlemmene preferer dialog med pensjonskassen på telefon, e-post eller ved å bestille en veiledningstime på teams, telefon eller møte opp fysisk i PKHs lokaler eller ute på arbeidsstedet. Årsakene til at medlemmer tar kontakt er i all hovedsak knyttet til spørsmål om pensjonsopptjeningen, alderspensjon og AFP.
PKH har god/sterk indeksscore* på over 80 på alle følgende elementer:
- Tilgjengelighet på telefon
- Tilgjengelighet på e-post
- Kompetansen til den som besvarte din henvendelse
- Servicenivået til den som besvarte din henvendelse
- Svartiden på din henvendelse
Indeksscoren* er 60 – 69 på følgende elementer
- Informasjonen på pensjonskassens nettsider.
- Dette ønsker vi å gjøre noe med og vil derfor lansere nye nettsider slik at det skal bli enklere å finne frem for medlemmene, sier Asle Jensen, leder kommunikasjon og digitale flater i PKH.
Informasjon fra pensjonskassen
På spørsmålet «Hvor fornøyd eller misfornøyd var du med kvaliteten på informasjonen du mottok fra pensjonskassen?» scorer PKH 68,78 som vurderes som en middels god score. PKH har en indeksscore på mellom 70 – 79 på og på følgende påstander rundt informasjon:
- Informasjonen er relevant
- Informasjonen kommer i rett kanal
PKH har en indeksscore på mellom 60 – 69 på og på følgende påstander rundt informasjon:
- Informasjonen er lett å forstå
- Informasjonen er passe detaljert
- Informasjonen kommer i rett tid
- Informasjonen kommer ofte nok
57 % av medlemmene kan huske å ha mottatt informasjon fra pensjonskassen i løpet av det siste året, som er høyere enn snittet av de 11 andre kommunale pensjonskassene.
Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon
62 % av våre medlemmer har ikke bestemt seg/vet ikke når de skal ta ut sin pensjon. PKHs medlemmer mener det er sannsynlig at de velger å ta ut pensjon fra de er 65,24 år (snitt av medlemmenes svar).
48 % av våre medlemmer har ikke benyttet seg av pensjonskalkulatoren som finnes på Min Side. Denne kalkulatoren gir medlemmene mulighet til å beregne hva han/hun vil få i pensjon både fra NAV (Folketrygden) og tjenestepensjonen sin.
Viktighet vs.- dyktighet
Når vi spør medlemmene hva som er viktig for dem når det gjelder pensjonskassen sin har medlemmene en klar og tydelig beskjed: at pensjonskassen gir god informasjon og forklaring på hvilken pensjonsutbetaling du har krav på og at det er enkelt å forstå hva du får utbetalt.
Dette jobber vi videre med nå
- Basert på tilbakemeldingene vil vi legge vekt på å enda raskere besvare henvendelser på e-post. Vi oppgradere vår nettside med mer brukervennlig funksjonalitet og jobber videre med målrettede nyhetsbrev til mindre målgrupper. Videre vil vi utvikle «Min Side» da vi ser at det kan gjøre stor nytte for økt selvbetjening blant våre medlemmer. Vi takker for alle tilbakemeldingene, det hjelper oss til å forbedre vår service til dere, avslutter Mariann Steine Bendriss.
FAKTABOKS:
- Undersøkelsen er sendt ut til PKHs medlemmer (aktive og pensjonister).
- Undersøkelsen har vært i felt i uke 39 – 42.
- Medlemsuttrekket besto av totalt 25 761 medlemmer med følgende fordelingen 23 106 aktive og 2655 pensjonister.
- Totalt har det blitt gjennomført 1927 intervjuer, hvorav 70 % av de som er svart er aktive og 30 % er pensjonister.
- 11 kommunale pensjonskasser i landet har deltatt i samme undersøkelsen som utgjør sammenligningsgrunnlaget på 8478 medlemmer.
- *En indeksscore betyr at skalaspørsmål, som blir avgitt på en skala fra 1- 5 blir omberegnet til en indeks som går fra 0 -100. Svarene kan tolkes utfra skalaen under.