Åpenhetsloven
Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet (PKH) er en norsk pensjonskasse med konsesjon fra Finanstilsynet som konsernpensjonskasse. PKH forvalter offentlig tjenestepensjon for yrkesaktive medlemmer, pensjonister og fratrådte medlemmer ved Oslo universitetssykehus HF, Akershus universitetssykehus HF, Vestre Viken HF, Sunnaas sykehus HF, Helse Sør-Øst RHF og Sykehuspartner HF. Per 31. desember 2023 administrerte PKH 103 076 medlemskap tilknyttet tariffavtalene for lege- og fellesordningen og har over 44,2 milliarder i kapital til forvaltning.
PKH er en selveiende institusjon hvor styret er pensjonskassens øverste organ. Styret består av ni medlemmer, hvorav seks av medlemmene er oppnevnt av helseforetakene og tre er oppnevnt av arbeidstakerorganisasjonene. PKH har 25 ansatte og pensjonskassen ledes av administrerende direktør med en ledergruppe på seks ansatte. Pensjonskassen har virksomhetsområdene pensjonsadministrasjon og kapitalforvaltning.
Styret vedtok i strategien for perioden 2023 til 2027 at faktorer som «miljø, sosiale forhold og foretaksstyring skal hensyntas i alle beslutninger». I tillegg har styret vedtatt etiske retningslinjer som gjelder for alle ansatte, og alle som handler på vegne av pensjonskassen. PKH har lenge hatt som strategi å hensynta miljø, sosiale forhold og foretaksstyring i alle beslutninger og dette reflekteres i:
- produktet offentlig tjenestepensjonsordning
- de ansattes arbeidsvilkår
- kontraktskrav til eksterne leverandører, som stiller særskilte krav til blant annet lønn til å leve av, og etterlevelse av PKHs etiske retningslinjer
- retningslinje for identifisering, håndtering og overvåkning av habilitet og interessekonflikter
- kapitalforvaltningen som du kan lese mer om på nettsiden: Finansiell informasjon (pkh.no)
- ekstern varslingskanal administrert av EY som kan bidra til å avdekke eventuelle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
PKH ønsker å bidra til å fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold og har gjennomført aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven, herunder OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. PKH har ut ifra pensjonskassens virksomhet, størrelse og kontekst, vurdert at pensjonskassens virksomhet som utgangspunkt medfører lav risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
PKH leier kontorlokaler på Skøyen fra en stor og anerkjent utleier hvor leieforholdet er velregulert. PKH har i sine avtaler sikret at renholdstjenester, kantine- og vaktmestertjenester overholder gjeldende tariffbestemmelser om lønns- og arbeidsvilkår. Viktige innsatsfaktorer for å redusere risikoen for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold for ansatte i pensjonskassen er et tverrfaglig samarbeid kombinert med et godt og inkluderende arbeidsmiljø som tilrettelegger for en sunn og bærekraftig balanse mellom jobb og fritid.
Den største risikoen for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er innenfor virksomhetsområdet kapitalforvaltning. PKH utkontrakterer i stor grad forvaltningen av investeringsporteføljen til eksterne forvaltere, som må ha en tydelig strategi for eierskapsutøvelse. PKH skal innenfor en forretningsmessig forsvarlig ramme velge forvaltere som setter søkelys på bærekraftige investeringer/ESG-faktorer, dersom forvalterne ellers vurderes å ha like god evne til å skape god risikovektet avkastning over tid. For eksternt forvaltede midler setter PKH som minimumskrav at PKHs midler skal følge de etiske kriteriene som til enhver tid er valgt av Finansdepartementet for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland. Selskaper ekskluderes fra investeringsuniverset ved brudd på de fastlagte kriteriene innen rimelig tid. PKH kontrollerer årlig om forvalterne har etterlevd krav som følger av de etiske kriteriene som er valgt av Finansdepartementet for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland, herunder ivaretakelsen av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. PKH har i 2024 gjennomgått selskapene i Norge hvor forvalterne er ansatt og kontrollert om de etterlever bestemmelsene som følger av åpenhetsloven. Det er kun ett selskap som ikke har publisert redegjørelse etter åpenhetsloven på sine nettsider og som har blitt fulgt opp videre med spørsmål tilknyttet etterlevelse av åpenhetsloven.
For øvrig har PKH identifisert at den største risikoen for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knytter seg til levering av tjenester som er kritisk eller viktig for pensjonskassen, slik som IKT-utstyr og softwaretjenester. Styret har derfor i policy for utkontraktering av virksomhet stilt krav til leverandører som er kritisk eller viktig at de skal etterleve og rapportere i henhold til åpenhetsloven og at dette nedfelles i kontrakter som inngås. Som en oppfølging av dette har pensjonskassen, etter en aktsomhetsvurdering, stilt spørsmål til ni tjenesteleverandører om deres etterlevelse av åpenhetsloven og som følges nærmere opp i leverandørmøter to ganger i året. Det er ikke avdekket faktisk negativ påvirkning og/eller vesentlig risiko for slik negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i PKHs leverandørkjede.
I de tilfeller PKH er usikre på hvordan leverandøren etterlever krav til å fremme grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, stiller pensjonskassen krav om redegjørelse og dokumentasjon. Dersom en leverandør ikke kan dokumentere tilfredsstillende etterlevelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, vil det kunne medføre konsekvenser for kontraktsforholdet. I normale tilfeller vil PKH først søke å påvirke leverandøren til å minimere risikoen og å reparere eventuelle brudd som er begått.
¹Det er rettslig uavklart om PKH som pensjonskasse er underlagt åpenhetsloven, men pensjonskassen etterlever loven så langt det passer.
Har du spørsmål om redegjørelsen kan du kontakte Asle Jensen på telefon 99 01 44 66 eller e-post: aej@PKH.no
- Signert redegjørelse Last ned